Khamis, 22 April 2010

Pendidkan seks di sekolah

Proposal tentang pendidikan seks sebenarnya bukan isu baru di Malaysia. Persoalannya sekarang, relevankah pendidikan seks diterapkan didalam silibus pembelajaran di sekolah rendah ataupun menegah? Wajar atau tidak kanak² dan remaja seusia belasan tahun diberi gambaran secara khusus tentang apakah itu hubungan kelamin?

Berita surat khabar padah hari ini mengejutkan saya. Remaja berusia 14tahun dirogol beramai² oleh rakan sekelasnya dan yang paling mengejutkan, kanak² tersebut bukan sahaja disahkan mengandung, tetapi terdapat juga sebatang pensel sepanjang lebih kurang 4cm didalam kemaluannya! Mengejutkan bukan? Adakah ini kerana kurangnya ilmu tentang apa itu seks atau sebenarnya kurangnya pengawasan ibu bapa dan ilmu agama? Sama² kita renungkan.

Pada hemat saya, penerapan pendidikan seks ada pros dan cons nya. Jika kita fikirkan kembali tentang isu diatas, mustahil kanak
² lelaki tersebut tidak tahu impact yang akan berlaku terhadap kanak² wanita tersebut jika mereka merogolnya beramai². Bukan sahaja maruahnya tercalar bahkan masalah sosial lain seperti pembuangan bayi dan sebagainya akan semakin menular dan membimbangkan disamping penularan menyakit merbahaya seperti HIV/AIDS. Menakutkan!

Masalahnya disini bukanlah isu seks itu sendiri tetapi masalah sosial yang semakin meruncing. Kurangnya pengawasan ibu bapa dan pengetahuan moral disekolah. Isu nya adalah masalah rendah MORAL dan kurangnya AKHLAK remaja dan bukanlah kurangnya ilmu tentang SEKS! Inilah hakikat yang wajar dititikberatkan oleh pihak berwajib.
This is because knowing how to escape the undesirable effects of sex would encourage people to keep doing the sexual activities they do. They will never learn the consequences of their action till something irreversible happens in their lives that no amount of regret can take back. This is the facts


Pelajar perlu diajar tentang kesan hubungan seksual yang mungkin boleh membunuh mereka


Namun ada beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan jika benar pendidikan seks akan diterapkan didalam silibus, antaranya:


Tips #1
- Kelas adalah gender eksklusif. Ini mengurangkan perasaan malu di antara para pelajar dan mengajar mereka hanya apa yang perlu diketahui berdasarkan jenis kelamin mereka.

Tips #2
- Mengajar dengan betul, pendidikan seks bisa menjadi program rutin seperti Anatomi Manusia atau Biologi Sains lengkap dengan ujian dan grading yang berlangsung terhadap kredit mereka lulus.

Tips #3
- Siswa dapat diajarkan keperluan yang benar dari sistem reproduksi, penyakit menular akibat hubungan seksual

Tips #4
- Mitos sekitarnya dapat menghilangkan hubungan seksual (seperti tidak boleh hamil pertama kali). Mitos ini perlu diubah!

Tips #5
- Masa yang secukupnya digunakan untuk tempoh pembelajaran

Tips #6
- Guru perlu dilatih bagaimana mengajar dengan baik program pendidikan seksual yang melanggar keyakinan mereka sendiri atau moral menjadi subjek daripada kayu dengan fakta-fakta.




Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails
Copyright @ . | Floral Day theme designed by SimplyWP | Bloggerized by GirlyBlogger | Distributed by Deluxe Templates