Sabtu, 17 April 2010

Adakah zikir membantu anda mencapai ketenangan?

Sebenarnya itu adalah tajuk Final Year Project saya. Ya, final year bermaksud tahun depan saya akan mula bekerja dan tinggalkan sebentar alam pembelajaran (sebentar sebab lepas ni nak sambung master pula). Saya memilih untuk mendapat tunjuk ajar dari Prof. Wahab. sebagai supervisor projek ini. Kenapa tak pilih yang lain? sebabnya mudah. I tak cukup pandai dalam networking dan programming. Ok. -_-


Baik, sebenarnya tajuk ni sangat interesting. Kami akan jadikan 20 orang sebagai sample ujikaji, kami akan gunakan brain tools like EEG (Electroencephalography) dan ECG (Electrocardiography) sebagai medium untuk menganalisis brain signal dan juga merakam signal daripada jantung anda. Dua alat ini basically akan monitor each of the sample dan kami akan buat kajian berdasarkan breathing dan prespiration measurement sample. Bagaimana untuk measure tu biasalah, berdasarkan waves yang akan dapat dikesan daripada alat ini lah. EEG atau ERP, digunakan secara meluas dalam ilmu saraf, ilmu kognitif, psikologi kognitif, dan penyelidikan psychophysiological. Banyak teknik yang digunakan dalam konteks kajian tidak cukup standard untuk digunakan dalam konteks klinikal.Ok, ujikaji ini sangat menarik sebab saya bukan medical students yang belajar neurology. Harap ia berjaya.


Jadi apa kaitan zikir/meditation dan juga brain signal? Kami akan monitor 4 jenis basic emotions:


1. Marah
2. Sedih
3. Takut
4. Neutral


Adakah anda berzikir dan marah? Berzikir dan takut? Berzikir dan sedih? atau tiada apa tindak balas? Ini akan dapat dikesan melalui breathing samples dan juga brain signal of the samples. Yes, indeed this can be measured! Memang ada ustaz yang tdak setuju ujikaji ini dijalankan sebab baginya this phenomenon is not irrational, but super-rational. Which means semua benda ghaib berkaitan soul dan qolb (hati) couldn't be measured. Tapi sebenarnya it could. Ada juga ustaz yang setuju dan penyokong ujikaji ini dijalankan.



EEG - monitoring brain signal
ECG - untuk measure heart beat



Maka hipotesis awal adalah "zikir membantu anda mencapai ketenangan"
Seperti firmannya;

“(Iaitu) orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah.” (Surah ar-Ra’d, ayat 28)


“Al-Quran adalah penawar kepada kesakitan minda.” (Hadis riwayat Bukhari)


Doakan kami berjaya!

;)

p/s: Sumber dari Wikipedia juga.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails
Copyright @ . | Floral Day theme designed by SimplyWP | Bloggerized by GirlyBlogger | Distributed by Deluxe Templates